Anuario de Estudios Medievales, Vol 47, No 1 (2017)

El punt de ruptura entre Tomàs d’Aquino i Vicent Ferrer, o la possibilitat de conèixer els temps finals


https://doi.org/10.3989/aem.2017.47.1.06

Jaume Mensa i Valls
Universitat Autònoma de Barcelona, España
orcid http://orcid.org/0000-0002-3750-1226

Resumen


[ca] Aquest article compara les tesis de Tomàs d’Aquino i Vicent Ferrer sobre la possibilitat de conèixer els temps finals per revelació bíblica. Durant temps Vicent Ferrer seguí les idees del Doctor Comú, però entre els anys 1408 i 1412, se n’apartà. L’anàlisi de dos sermons i una lletra vicentins escrits entre aquests anys permeten de constatar la seva evolució. Vicent Ferrer passa de la negativa categòrica (tomista) a afirmar la possibilitat, necessitat i conveniència de conèixer aquells temps finals. El punt de ruptura entre ambdós autors es produeix en la seva exegesi de Fets dels Apòstols I,7.

Palabras clave


apocalíptica; Tomàs d’Aquino; Vicent Ferrer; Anticrist; fidelmón

Texto completo:


PDF

Referencias


Alemany, Rafael (1995), Prosistes i intel·lectuals del segle XIV: sant Vicent Ferrer, dins Idem, Guia bibliogràfica de la literatura catalana medieval, Alacant, Universitat d'Alacant, pp. 97-105.

Beuchot, Mauricio (1995), Pensamiento filosófico de san Vicente Ferrer, València, Ajuntament de València.

Bianchi, Luca (1998), "Cum linea subducta damnavit": A proposito di Tommaso d'Aquino e Gioacchino da Fiore, "Florensia" 12, pp. 151-156.

Carbonero y Sol, León (1873), Sermones de san Vicente Ferrer sobre el Anticristo y el fin del mundo, "La Cruz" 1, pp. 145-154.

Cátedra García, Pedro María (1994), Sermón, sociedad y literatura en la Edad Media. San Vicente Ferrer en Castilla (1411-1412). Estudio bibliográfico, literario y edición de los textos inéditos, Salamanca, Junta de Castilla y León, Consejería de Cultura y Turismo.

Dabrowski, Wieslaw (2011), L'Anticristo secondo il commento di san Tommaso d'Aquino al "Corpus Paulinum", "Angelicum" 88, pp. 611-680.

Delcorno, Carlo (2006), Da Vicent Ferrer a Bernardino da Siena. Il rinnovamento della predicazione alla fine del Medioevo, dins Hodel, Paul-Bernard; Morenzoni, Franco (eds.), "Mirificus praedicator". À l'occasion du sixième centenaire du passage de saint Vincent Ferrier en pays romand. Actes du colloque d'Estavayer-le-Lac, 7-9 octobre 2004, Roma, Istituto Storico Domenicano, pp. 7-38 (Dissertationes Historicae; 32).

Delcorno, Carlo (2009), "Quasi quidam cantus". Studi sulla predicazione medievale, Florència, Leo S. Olschki.

Dufeil, Michel-Marie (1972), Guillaume de Saint-Amour et la polémique universitaire parisienne 1250-1259, París, Éditions A. et J. Picard.

Elizande, Guillermo J. (2004), Santo Tomás de Aquino y Joaquín de Fiore, dins Petit Sullá, José María; Romero Baró, José María (eds.), Actas del congreso La Síntesis de Santo Tomás de Aquino (Barcelona, 12-14 de septiembre de 2002), Barcelona, Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona, vol. I, pp. 363-377.

Esponera Cerdán, Alfonso (2007), El oficio de predicar: los postulados teológicos de los sermones de san Vicente Ferrer, Salamanca, Editorial San Esteban.

Fages, Pierre-Henri Dominique (1903), Historia de san Vicente Ferrer, trad. Antonio Polo de Bernabé, vol. I, València, A. García editor.

Fages, Pierre-Henri Dominique (1905), Notes et documents de l'histoire de Saint Vincent Ferrier, Lovaina, Uystpruyst - París, Picart & fils.

Ferrer, Vicent, Tractatus de suppositionibus, edició crítica, amb introducció de John A. Trentman, Stuttgart, Bad Cannstatt - Frommann, Holzboog, 1977.

Ferrer, Vicent, Quaestio de unitate universalis. מאמר נכבר בכולל (Ma'amar nikhbad ba-kolel). Text llatí i versió hebrea medieval amb traduccions catalana i anglesa. Edició a cura d'Alexander Fidora i Mauro Zonta, en col·laboració amb Josep Batalla i Robert D. Hughes, Santa Coloma de Queralt, Obrador Edèndum, 2010.

Fiorentino, Fernando (2007), L'Anticristo in S. Tommaso: a proposito delle radici cristiane dell'Europa, "Sapienza. Rivista internazionale di filosofia e di teologia" 60, pp. 241-252.

Forcada, Vicente; Garganta, José M. (1956), Biografía y escritos de san Vicente Ferrer, Madrid, Editorial Católica, pp. XXVI-XXXI (Biblioteca de Autores Cristianos; 153).

Fuster Perelló, Sebastián (2004), "Timete Deum". El Anticristo y el final de la historia según san Vicente Ferrer, València, Ajuntament de València.

Gallego Salvadores, Juan José (1974), Santo Tomás y los dominicos en la tradición teológica de Valencia durante los siglos XIII, XIV y XV, "Escritos del Vedat" 4, pp. 481-569.

García Cuadrado, José Ángel (1994), Hacia una semántica realista: la filosofía del lenguaje de San Vicente Ferrer, Pamplona, EUNSA. PMCid:PMC1005415

Garganta, Josep Maria de (1908), San Vicente Ferrer, predicador de penitencia y de reforma, dins Agiografia nell'Occidente cristiano. Secoli XIII-XV (Roma, 1-2 marzo 1979), Roma, Accademia Nazionale dei Lincei, pp. 128-165.

Geltner, Guy (2012), The Making of Medieval Antifraternalism. Polemic, Violence, Deviance, & Remembrance, Oxford, University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199639458.001.0001

Gorce, Matthieu-Maxime (1923), Saint Vincent Ferrier (1350-1419), París, Plon-Nourrit.

Gregory, Tullio (1962), Escatologia e aristotelismo nella scolastica medievale, dins L'attesa dell'età nuova nella spiritualità della fine del Medioevo (16-19 ottobre 1960), Todi, Accademia Tudertina, pp. 262-282 (Convegni del Centro di Studi sulla Spiritualità Medievale; 3).

Gregory, Tullio (1965), Sull'escatologia di Bonaventura e Tommaso d'Aquino, "Studi medievali" 6, pp. 79-94.

Hodel, Paul-Bernard (2005), La lettre de saint Vincent Ferrier à Benoît XIII, "Escritos del Vedat" 25, pp. 77-87.

Lamb, Matthew L. (2007), Wisdom Eschatology in Augustine and Aquinas, dins Dauphinais, Michael A.; David, Barry A.; Levering, Matthew (eds.), Aquinas the Augustinian, Washington, The Catholic University of America Press, pp. 258-275.

Lambertini, Roberto (2002), Ende oder Vollendung. Interpretazioni escatologiche del conflitto tra Secolari e Mendicanti alla metà del XIII secolo, "Miscellanea mediaevalia" 29, pp. 250-261.

Madalena, Tomás (1719), Crisis thomistica et novissima litteris emendatio "Summa Theologiae" Angelici Doctoris S. Thomae Aquinatis addiicienda, Saragossa, Apud heredes E. Roman.

McGinn, Bernard (1994), Antichrist. Two Thousand Years of the Human Fascination with Evil, San Francisco, Harpers Collins. N'hi ha traducció castellana: McGinn, Bernard (1997), El Anticristo. Dos milenios de fascinación humana por el mal, trad. Ramón A. Díez Aragón, María Carmen Blanco Moreno, Barcelona, Paidós Ibérica.

McGinn, Bernard (1998), Visions of the End. Apocalyptic Traditions in the Middle Ages. With a New Preface and Expanded Bibliography, Nova York, Columbia University Press, pp. 253-258.

Mensa i Valls, Jaume (2014), Arnau de Vilanova adversario de Tomás de Aquino: la polémica sobre la conveniencia de conocer los tiempos finales, "Archives d'histoire doctrinale et littéraire du Moyen Âge" 81, pp. 99-138. https://doi.org/10.3917/ahdlm.081.0099

Morenzoni, Franco (2004), La prédication de Vincent Ferrier à Montpellier en décembre 1408, "Archivum Fratrum Praedicatorum" 74, pp. 225-271.

Moya Cañas, Patricia (2000), Fin del mundo, según Tomás de Aquino, "Teología y vida" 41/1, pp. 52-58.

Perarnau i Espelt, Josep (1998), El punt de ruptura entre Benet XIII i sant Vicent Ferrer, "Analecta sacra Tarraconensia" 71, pp. 625-659.

Perarnau i Espelt, Josep (1999), Aportació a un inventari de sermons de sant Vicent Ferrer: temes bíblics, títols i divisions esquemàtiques, "Arxiu de textos catalans antics" 18, pp. 479-804.

Perarnau i Espelt, Josep (2007), recensió del llibre Fuster 2004 en "Arxiu de textos catalans antics" 26, pp. 816-820.

Robles, Adolfo (1998), Bibliografia, dins Ferrer, Vicent, Tractat de la vida espiritual. Sermons, Barcelona, Proa, pp. 54-56.

Rusconi, Roberto (1979), L'attesa della fine. Crisi della società, profezia et Apocalisse in Italia al tempo del grande scisma d'Occidente (1378-1417), Roma, Istituto Storico Italiano per il Medio Evo, pp. 219-233 (Studi Storici; 115-118).

Thomas de Aquino (1858), Commentum in quartum librum Sententiarum magistri Petri Lombardi, dins Opera omnia, vol. VII-2, Parma, Typis Petri Fiaccadori.

Thomas de Aquino (1949), Quaestiones disputatae, vol. II, De potentia, ed. Pauli M. Pession, Torí - Roma, Marietti, pp. 145-147.

Thomas de Aquino (1970a), Contra impugnantes Dei cultum et religionem, dins Thomas de Aquino, Opera omnia iussu Leonis XIII P.M. edita, vol. XLI/A, Roma, Ad Sanctae Sabinae.

Thomas de Aquino (1970b), Quaestiones disputatae de veritate, II-I (QQ 8-12), dins Idem, Opera omnia iussu Leonis XIII P.M. edita, Roma, Ad Sanctae Sabinae, vol. XXII, pp. 257-260, 393-394.

Velde, Rudi A. te (2002), Christian Eschatology and the End of Time according to Thomas Aquinas ("Summa contra gentiles" IV, c. 97), dins Aertsen, Jan A.; Pickavé, Martin (eds.), Ende und Vollendung. Eschatologische Perspektiven im Mittelalter, Berlín, Walter de Gruyter, pp. 595-604 (Miscellanea mediaevalia; 29).




Copyright (c) 2017 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.


Contacte con la revista aem@imf.csic.es

Soporte técnico soporte.tecnico.revistas@csic.es