L'ascens social a la Barcelona del segle XIV vist a través deis promotors de capelles de la Seu i de les grans esglésies parroquials

Autores/as

  • Cristina Borau i Morell Doctora en Historia de l'Art, per la Universitat de Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.3989/aem.2002.v32.i2.250

Palabras clave:

Segle XIV, Barcelona, Mecenatge, Catedral, Parròquia, Capelles, Mercaders, Oficials reials

Resumen


El tema d'aquest article es el mecenatge o promoció de capelles a les esglésies gòtiques corn a instrument de consolidació del prestigi social. Al llarg del segle XIV es van renovar la catedral i les tres grans esglésies parroquials de Barcelona: Sta. Maria del Mar, Sta. Maria del Pi i Sant Just. Les autoritats eclesiàstiques van preveure, des del principi, que la transformació d'aquells temples romànics en els gòtics de l'actualitat seria lenta i molt cara. Per això van decidir concedir les noves capelles que s'anaven construint a persones adinerades, a canvi que paguessin un generós donatiu. Els promotors d'aquelles capelles eren, majoritàriament, mercaders i oficials reials, els sectors socials que mes van prosperar en aquell context. Bona part d'aquells promotors pertanyia a famílies que ja havien iniciat l'escalada estamental anteriorment, però nosaltres ens hem centrat en els que van protagonitzar nous ascensos socials. El seguiment de la seva trajectòria s'ha realitzat a través de la documentació notarial.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Descargas

Publicado

2002-12-30

Cómo citar

Borau i Morell, C. (2002). L’ascens social a la Barcelona del segle XIV vist a través deis promotors de capelles de la Seu i de les grans esglésies parroquials. Anuario De Estudios Medievales, 32(2), 693–722. https://doi.org/10.3989/aem.2002.v32.i2.250

Número

Sección

Temas Monográficos